تخریب خلاقانه واژهای مناسب برای تعریف اندیشههای نو و استراتژیهای جدید است. وقتی شرکتهای نوآوری، مانند اپل (Apple)، آمازون (Amazon) و گوگل (Google ) خود را با زندگی و کار روزمره ما در هم میآمیزند آن زمان است که آنها معیار، الگو و استاندارد واقع میشوند.
زمانی که این نامهای تجاری پابرجا میشوند، شرکتهای دیگر تلاش میکنند تا ارزشهای خود را ارتقاء بخشند و سهم بازار خود را با زحمت ایجاد نمایند. ایران مدیر در این مقاله تخریب خلاقانه و موارد مربوط به آن را بررسی خواهد کرد.
این فقط چرخهای کوچک از تخریب خلاقانه است و این مزیت همیشه متعلق است به شرکتی که زمینه ابداع و نوآوری را برای مدت طولانی مهیا کرده است.
اپل (Apple)، آمازون (Amazon) و گوگل (Google)، برنامههای خود را برای راهاندازی موفق بلندمدت تنظیم میکنند، زیرا آنها نوآوری را درون کسبوکار خود قرار دادهاند.
من برخی از گرایشها را در بین شرکتهای نوین شناسایی کردهام که تفکرات نوآورانه را در نام تجاری خود قرار دادهاند، بنابراین به ما اجازه دهید تا نگاهی به موفقیتها و مواردی که میتوانند به کسبوکار شما کمک کنند، بیاندازیم.
1. تعریف اشتراک بهعنوان مدلی از کسبوکار
در حالیکه مردم ماهیانه یکبار برای روزنامه، مجله و اشتراک خود پرداختی داشتند، خدمات اشتراک، خصوصاً برای افزایش سرعت اینترنت، با بخشهای بیشتری از زندگی روزمره ما، در دهه گذشته، سروکار پیداکرده است.
برخی شرکتها تمام مدلهای کسبوکار را با تبدیل احتیاجات هرروزه مردم به اشتراکات و محصولات و حملونقل بهصورت مستقیم به مشتریان، نوآوری و مدرن نمودهاند.
بیریچ باکس (Birchbox)، بهواسطه صنعت زیبایی در خانههای زنان، در سراسر کشور آمریکا، از طریق خدمات اشتراکی جعبههای ماهیانهای را که شامل محصولات آرایشی، مراقبت از پوست و مراقبت از موست را با هزینه برایشان ارسال مینماید.
موفقیت باشگاه دالر شیو (Dollar Shave Club) در تحویل تیغهای اصلاح به مشتریان، برای یک بخش از محصولات فروختهشده توسط شرکتهای بزرگ، باعث شد تا یک کسب عمده، نصیب یونیلور (Unilever) شود.
سایر شرکتها از افزایش سرعت اینترنت و تکثیر دستگاههای موبایل برای پخش محتوای باکیفیت، بهمنظور یک هزینه ماهیانه، امتیاز گرفتهاند که خود یک تخریب خلاقانه است.
پاندورا (Pandora) و اسپتیفی (Spotify)، با فروش خدمات اشتراکی موسیقیهای خود دسترسی کاربران را به میلیونها آهنگ موردتقاضا خود آسان کردند و بهاینترتیب به موفقیت دست یافتند.
نتفلیکس (Netflix) یک مثال بارز برای ادامه راه نوآوری است؛ این مدل از کسبوکار بدیع بوده و باگذر زمان ماندگار و ادامهدار خواهد بود.
این کار با اجاره DVD از طریق پست شروع شد که باعث اختلال در صنعت اجاره فیلم و تغییر سرنوشت بلاک باستر (Blockbuster) شد.
این خدمات پخش به لطف منتقدین خود در سال 2007 معرفی شد و اعتبار و مجموعه کتابهای خود را بنا نمود و حتی به محتوای اصلی آنها انشعاب زد.
نتفلیکس (Netflix) اکنون در پدیده قطع اشتراک کابل مشارکت میکند، این مسئله باعث میشود تا شرکتهای کابل که حق شارژ میدهند، بسیار تحت تأثیر قرار گیرند.
2. تخریب خلاقانه سرمایهگذاری کردن روی تقاضای مشتریان برای راحتی آنها
با تغییر کردن تعریف مشتریان از راحتی، مشاغل در حال یافتن روشهای جدیدی برای ارتباط برقرار کردن و ارائه خدمات به مشتریان هستند.
بهعنوانمثال، هرکسی که هتلی را رزرو کرده است میداند که همیشه یک تجربه بصری، مقرونبهصرفه و دلپذیر نیست.
ایر بی ان بی (Airbnb)، بهوسیله ارتقاء تجربه خود، با پیشنهاد اتاقهای محلی در خانهها و آپارتمانها با صرفهجویی قابلتوجهی در هزینه برای مسافران، یک نوع نوآوری را در این صنعت را بنیان نهاد که برای میزبان هم سودآور بود.
ضمناً، آمازون (Amazon)، پیشگام در تجارت الکترونیک، همیشه تمرکز خود را بر روی انجام یک خرید آسان بهعنوان یک تخریب خلاقانه، قرار داده است، این کمپانی با قرار دادن نزدیک به 500 میلیون محصول در دسترس مشتری در بازار خود، مسئله خرید کردن را آسان نموده است.
این شرکت بهطور پیوسته در مسیر تخریب خلاقانه برای سهولت در زندگی خدماتی را شامل آمازن پرایم (Amazon Prime) که شامل دسترسی اعضاء به حملونقل رایگان برای دو روز بر روی میلیونها محصول هست را ارائه مینماید، بهعلاوه بخشی که شامل پخش ویدئو و موزیک و حتی کتابخانه دیجیتال میشود را به کاربران عرضه داشته است.
اما آمازون (Amazon) نوآوری خود را حتی به فضای آجر و مصالح نیز (فضای حقیقی) میآورد.
آمازون گو (Amazon Go) صاحب یک تخریب خلاقانه دیگر، یعنی فروشگاهی است که به خریداران اجازه میدهد تا در آن قدم بزنند، اجناس موردنظر خود را انتخاب کنند و بدون پرداخت ازآنجا بیرون بیایند، این شرکت حتی به فروشگاههای خواربار هم ورود پیداکرده است. این در حالی است که حساب کاربری آمازون (Amazon) کاربران، برای اقلام خریداریشده مانند خطوط پرداختی عمل کرده و هزینهها را از حساب کاربری آنها کسر میکند که این شیوهای نو از رقابت در بازار است..
3. ایجاد ارتباطات و همکاریهای تاثیرگذارتردر مسیر تخریب خلاقانه
هرقدر جهان، ازنظر اجتماعی و تجاری، ارتباط بیشتری باهم برقرار میکند، برخی از نوآوران، بر روی گسترش این راههای ارتباطی بهواسطه فنّاوری بیشتر متمرکز میشوند.
همکاری تجاری دیگر به زنجیرههای ایمیل و ارائه پاورپوینت محدود نمیشود، به همین دلیل است که Dropbox موفقیت بیشتری را در کار گروهی از طریق پلت فرم اشتراکگذاری فایلهای پویای خود پیدا نمود. این دسترسی، مشارکت و بهرهوری را در این امور افزایش میدهد.
فراهم آورندگان دراباکس (Dropbox) به کاربران خود نیز این اجازه را میدهند تا عکس، ویدئو و مستندات را ذخیره و یا با دوستان و اعضای خانواده خود بهآسانی، به اشتراک بگذارند.
اسکایپ (Skype) بیشتر برای شخصیسازی کردن ارتباطات ابداعشده است. در ابتدا بهعنوان یک سامانه اینترنت همتا با زمینه ارتباط صوتی شروع به کارکرد و با گذر زمان اسکایپ (Skype) بهعنوان یک شبکه محبوب برای افراد و نیز برای کسب کارها گسترش یافت و همچنان به نوآوری در برنامه خود از طریق ویدئو کنفرانس و مسیج ادامه داد.
ارتباطات و همکاری بهطور مداوم در حال تخریب خلاقانه و تحول است و هر زمینهای که در حال حاضر محبوب است ممکن است در پنچ سال آینده بهطور کامل متفاوت به نظر برسد، بنابراین نوآوری بهطور پیوسته لازم و ضروری است و این در حالی است که پاسخگو به نیازهای مشتریان حال حاضر نیز باشد.
4. بازیسازی به جذب مشتریان بیشتر کمک میکند
همانطور که شرکتهای جدید و تازه تأسیس به دنبال جذب مشتری هستند، بازی گونهسازیها (Gamification) وارد واژگان تجاری شده است.
بازیگونهسازی (Gamification)، یکپارچهسازی اجزای بازی در یک برنامه را در برمیگیرد و مانند امتیازات، جوایز، یک رقابت جذاب است.
شرکتهای تازه تأسیس مانند استارباکس (Starbucks) سیستمهای پاداش را معرفی کردهاند که کاربران را ترغیب به بازدید از فروشگاه و خرید اقلام خاص برای به دست آوردن امتیاز برای خریدهای بعدی میکند.
برنامه کارت ویل (Cartwheel app) خود را بهعنوان روشی برای درگیر کردن خریداران داخل فروشگاه با ایجاد صرفهجویی در مصرف بیشتر و ایجاد وفاداری مشتری معرفی کرده است.
شرکتهای دیگر مانند تیندر (Tinder) بهوسیله بازی گونهسازی (Gamification) در ذهن، شروع به فعالیت نمودند. برای آنهایی که با چگونگی کار با تیندر (Tinder) آشنا نیستند، لازم است بدانند که این یک برنامه ملاقات (Dating app) است که پدیده کشیدن را معرفی میکند.
ابتدا با تمرکز روی تجربه، (Tinder) یک رابطه جذاب ایجاد کرد اما باهدف دیدار با یک شخص جدید که مطابق با سایر انتخابها بود که بسیار شبیه به هر بازی روی یک دستگاه تلفن همراه است.
این نوع تعامل ناپسند همان چیزی است که بسیاری از شرکتها در حال حاضر سعی در تکرار آن از یک طریق یا روش دیگر دارند.
5. تحول در صنعت خردهفروشی منجر به تغییر در صنعت حملونقل میشود
در حالیکه صنعت حملونقل برای تغییرات بزرگ، با فناوریهای رانندگی مستقل توسعهیافته و برنامهریزیشده است اما بعضی شرکتها پیشازاین روشی که ما در مورد گردش کردن، داشتیم را تغییر دادهاند.
اوبر (Uber) از طریق فناوری خود، امور مربوط به آسان نمودن کرایه یک ماشین برای سوارشدن را با انتخابی بهصرفه، متحول نموده است (Uber نشان کسبوکار نمونه مربوط به شرق آسیا را در سال 2018 به دست آورده است).
از طریق برنامه موبایل، کاربران میتوانند یک درخواست خودرو برای کرایه داشته باشند و یک خودرو را بر اساس سطح لوکس بودن آن انتخاب و آنرا تا مقصدشان کرایه کنند. این یک تغییر گسترده بر روی سیستم تاکسیرانی پیشین به شمار میرود.
ازآنجاییکه افراد شروع به ارزیابی میکنند که آیا داشتن ماشین شخصی ارزش دارد یا خیر، زیپ کار (Zipcar) میتواند به آنها مزایای استفاده از یک ماشین را، بدون داشتن تمام دردسرهای یک ماشین شخصی، بدهد.
کنار هم قرار دادن این روشها
بهترین روش ابداع برای کسبوکار خود تخریب خلاقانه است.
تمام این محصولات و خدمات بهمنظور تأثیرگذاری بر زندگیهای امروزی مشتریان صورت میگیرد؛ اما تمام آنها بهعنوان ایدههای نوآورانهای که وقتشان گذشته بود، شروع به کارکردند.
برای باقی ماندن در این رقابت، شرکتها باید با هم سازگار شوند و تکامل یابند. به این معنی که با استفاده از تخریب خلاقانه روشهای جدیدی برای نوآوری اقتصادی و بازپسگیری سهم خود از بازار بیابند.
ازاینرو حتی بزرگترین شرکتها مانند اپل (Apple)، آمازون (Amazon) و گوگل (Google ) بیشتر بر روی نوآوری و گسترش خدمات خود متمرکزشدهاند.
سخن آخر
شرکتهایی با تخریب خلاقانه به نیازهای مشتریان میپردازند و راهحلهایی را برای مشکلاتی که ممکن است هنوز بهطور کامل به نقاط چالشبرانگیز آن پیشرفت نکرده باشند جستجو میکنند.
برای رونق پیدا کردن اصولی، یک شرکت باید همیشه بر روی تجربه مشتری که تخصیص منابع، برای حل مشکلات آینده را شامل میشود، تمرکز نماید و یا آنها درنهایت خودش را قربانی نوآوری خواهند یافت. آیا شما در کسبوکارتان به تخریب خلاقانه اندیشیدهاید؟ لطفاً تجربههای خود را با کاربران ایران مدیر به اشتراک بگذارید.
منبع:
Leaderonomics